svētdiena, 2015. gada 19. aprīlis

"Brauciens Augšzemgalē", Valdis Ūdris (1932.g)

Stāsts par braucienu no Daudzevas stacijas caur Zalvi, vēlāk uz Neretu 1932. gadā. Kāpēc Daudzeses stacija celta purvā, kā daudzesiešiem labi veicas pabalstu dabūšana no valsts, slidenais ceļš aiz Viesītes kroga cauri mežam, Zalves muiža.


Svētku sestdiena. Jelgavas - Daudzevas vilciens elzdams un pūsdams traucas Augšzemgales laukos. Vagonā ir silti un patīkami. Pasažieri snauž. Ārā, skrien viegli piesnigušie meži un lauki... Vēroju, kā Zemgales plašais līdzenums pāriet Augšzemgales kalnājā. Nepilnās trīs stundās vilciens noskrējis ap 100 km un piestāj Daudzevas stacijā. Pretī braucējs nokavējies, kāpēc gribot negribot jāuzgaida. Pati stacija visai glīta, bet viņas apkārtne, liekas, īstā purvā. Visapkārt lieli krūmāji. Drīz ierodas pretī braucējs — kāds Zalves jaunsaimnieks. Viņam līdzi vesels blāķis kažoku — līdzeklis pret uzbāzīgo ziemas aukstumu. Ir jāsvīst līdz tādos saģērbjas. Un tad mēs kā lieli, resni vīri sēstamies kamanās un dodamies ceļā.
Pirmie ceļa iespaidi nesola nekā prātīga. Braucam pa purvainu vietu. Kamanas reiz reizēm aizķerās jaunraktā ceļa zemes pikās. Sniega maz. Braucējs saka, ka ceļš esot slikts un būs grūta braukšana. Viņš starp citu pastāsta arī kāpēc Daudzevas stacija ierīkota tādā purvā. Pirms 1905. g., kad dzelzceļš būvēts, staciju domāts celt netāļu no tagadējās vietas uz kāda vecsaimnieka zemes. Bijusi skaista un kalnaina vieta, bet muižas grāfs ar to nebijis mierā, staciju gŗibējis dabūt uz savas zemes — purvā. Viņš cerējis uz tiem ienākumiem, kuŗi rastos no stacijas apkārtnes apbūves. Beidzot uz grāfa spiediena stacija ari uzcelta purvā, zināms ar lielām gŗūtībām Lai pie stacijas piekļūtu vajadzējis uzbūvēt vairāk kā km gaŗš akmeņu bruģis līdz tuvējam Jēkabpils—Bauskas lielceļam. Citādi pie stacijas nemaz nevarējis tikt klāt. „Toreiz, kā grāfs gribēja, tā darīja" — saka jaunsaimnieks.
Kad uzbraucam uz Neretas —Jaunjelgavas lielceļa, augstā kalnā var redzēt Daudzeses muižu ar stalto skolas namu un kokos paslēpušos baznīcas torni. Stindzinošs ziemas aukstums mums sitas sejā un laužas zem siltajām drēbēm. Pretī pūš ass vējš. Tiešam, braukšana te pavisam slikta. Sniega gandrīz kā nemaz nav. Lielceļš pilnīgi kails, sniegs tikai ceļa vidū, kur rudeni ar ratiem iebrauktas sliedes. Mūsu Bēris velk atspēries un zem kamanām nemitīgi kas čirkst...
Daudzeses jaunais skolas nams lieliska celtne uz laukiem. Skola uzcelta vienā vasarā, pagājušā rudeni būves darbi nobeigti. Nams esot izmaksājis ap 7 miljoni rubļu. Ieprasos, kur daudzesieši tikdaudz naudas ņēmuši, man atbild, ka kas tad cits došot ja ne valdība Ar pabalstu dabūšanu daudzesiešiem arvien laimējoties. Paši viņi iestiguši parādos Kad braucam caur Daudzeses muižu, man rāda koppienotavu un tautas namu, ari te esot valsts palīdzējusi. Pretim šīm abām ēkām stāv maza smēdite aizbrukušiem
logiem. Es skatos, no skursteņa kūp dūmi..
Kad tiekam pāri vairākiem kalniem un lejām, tāļāk braukšana neiespējama — ceļš jāturpina pa laukiem un pļavām. Tur kamanas slīd viegli, viegli. Apkārtne vienmuļa, laukos vietvietām krūmāji. Tikai kautkur pamalē saskatāmi lielāki ēku puduri. Tās Bušu muižas jaunsaimniecības.
Piebraucam pie kādas birstalas, kur tālāk rēgojās tikai celmi un atvases. Jaunsaimnieka cirvis te strādājis nesaudzīgi, bet arkls, kā par brīnumu, savu darbu nav turpinājis. Liekas, ka augošais mežs nopostīts nevajadzīgi un pārdots malkā.
Pie Viesītes kroga, kas vientuļi stāv liela sila malā, uzbraucam uz lielceļa. Nograb Viesītes upes paprāvais tilts un mēs jūtamies tīri omulīgi, kā istabā, jo šeit silā esam pasargāti no nepatīkamā vēja. Bet atkal nelaime, ar braukšanu neiet lāgā, kamanas pastāvīgi — reiz pēc reizes slīd grāvi. Lieta, lūk, tāda: pagājušā vasarā šoseju un zemes ceļu departaments ceļu pārņēmis savā ziņā un to pārlabojis. No abām ceļa malām krietna daļa zemes sadzīta ceļa vidū. Tagad ziemā augstais ceļš noledojis un ļoti slidens, tā kā braucējam vienmēr pret paša gribu „jābrauc” grāvī. Arī mēs vairākas reizes „izmērījām" šā ceļa grāvju dziļumu. Nesaprotami, kā pa šādu ceļu var tikt uz priekšu ar vezumu. Mans braucējs asi nosoda ceļa inženierus, kas tādu ceļu iztaisījuši, un, kad liekamies grāvi, viņš tūlīt rauj lamāties... „Nu, saki, vai tie inženieri nav bijuši dulli?", viņš man jautā.
Esam braukuši veselus 8 km, kad nepatīkamais vējš mums atkal sitas sejā — esam silam cauri.
Tad mājas pēc mājas un tuvojas Zalves muiža. Pa labi paliek divstāvu sarkanā krāsā pagasta nams (bij. skola) un zaļo torni baznīca. Jau 4 stundas braukdami pa ļoti sliktiem ceļiem beidzot sasniedzam Zalves muižu. Pamatskola, pienotava, pasts, biedrības un ārsta māja ir iestādes Zalves centrā. Pagasta nams un baznīca atrodas pāris km tālāk. Centrā veseli trīs veikali, bet viens no tiem — pašā Zalvītes krastā nupat nodedzis. Kā jau visur, tā arī te, latviešiem neveicoties ar tirgošanos, vienīgi vecajam Hackelim ejot uz rokas — viņa meita jau atvērusi otru veikalu.

Valdis Ūdris

(Turpmāk beigas).
Jēkabpils Vēstnesis, Nr.15
Ceturtdien, 14. aprīlī, 1932. gadā
no www. periodika. lv

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru